03.04.2012

PIETARI ODOTETUSTI MONSPIN RIVEIHIN

Veteraaniräppäri Pietari siirtyy odotetusti Monspin riveihin. Sopimus on mallia 1+1. Kabineteissa pitkään valmisteltu ikämiehen siirto Monspiin julkistettiin 1. huhtikuuta Bolliksella.

"Olimme onnekkaita, että saimme napattua Pietarin riveihimme. Emme tiettävästi olleet ainoa miehen palveluksista kiinnostunut levy-yhtiö." Kommentoi Monspin GM Keijo "Kepe" Kiiskinen siirtoa tuoreeltaan.
"Meillä on riveissämme monta upeaa ja teknisesti taitavaa räppäriä. Harvalla heistä on kuitenkaan yhtä vahvaa näppituntumaa elämän realiteetteihin, kuin Pietarilla." Kiiskinen filosofoi.
"Osa räppäreistämme ei esimerkiksi ole milloinkaan tehnyt oikeita töitä. Pietarilla on kunnioitettavat 20 vuotta kokemusta ns. paskaduuneista. Tällaiset asiat painoivat vaakakupissa." Hän summaa.

Vuosituhannen vaihteessa suoraviivaisella ja rehellisellä tyylillään huomiota herättänyt räppäri eli pitkään hiljaiseloa.
"En osaa tarkkaan sanoa miksi aikoinaan lopetin räppäämisen. Se vaan jäi." Sanoo Pietari.
"En ollut kovinkaan päämäärätietoinen räppäri. Sain huomata, että jos ei itse mitään tee, niin mitään ei myöskään tapahdu." Hän ruotii menneisyyttään vakavana.
Lähes kymmeneen vuoteen Pietari ei esiintynyt jukisesti, eikä äänittänyt uutta materiaalia. Nämä vuodet hän keskittyi lähinnä huonosti palkattuihin pätkätöihin. Tavoitteena oli ainoastaan tulla jotenkin toimeen.
"Takaraivossa kyti silti edelleen polte mikin varteen." Pietari muistelee nyt, uuden tulemisensa kynnyksellä.

Kesällä 2010 Pietari tapasi sattumien summana erään suomiräpin suurista, legendaariseen Jodarokin.
"Joda ehdotti minulle paluuta parrasvaloihin. Hän lupasi auttaa rakentamaan peruskuntoa." Pietari kertoo.
"Ilman JopoLokkia en olisi tässä tänään. Hänen nerokkaan harjoitteluohjelmansa ansiosta alan pitkästä aikaa olla iskussa." Kiittelee Pietari.
"Jodarok otti minut mukaansa keikoille ja näytti ihan kädestä pitäen millaista on live-räp tänäpäivänä. Kyllä nykymeno oli aluksi melkoinen shokki!" Pietari tunnustaa päätään pyöritellen.

Sopimusneuvottelut käynnistyivät syksyllä 2011.
"Pietari otti itse meihin yhteyttä ja tottakai olin oitis kiinnostunut." Kepe muistelee.
"Pääsimme yhteisymmärrykseen sopimuksen pääpiirteistä jo ensimmäisissä virallisissa neuvotteluissa. Lopullista sopimusta viilataan kuitenkin tällaisissa tapauksissa pitkään ja hartaasti." Hän valoittaa.
"Lopulta pääsimme sopimukseen joka tyydyttää molempia osapuolia" Sanoo Kepe silminnähden helpottuneena.

Pietarilla ei ole aiempaa kokemusta räppäämisestä ison levy-yhtiön riveissä. Hän tunnustautuu kuitenkin pitkän linjan Monsp-faniksi: "Jo aloittelevana mc:nä ihailin Kepeä ja tapaa, jolla hän pyöritti Monspia." Tunnustaa Pietari.
"Olen varma, että jokainen nuori suomiräppäri haaveilee levytyssopimuksesta ison levy-yhtiön kanssa. Minulle Monsp on aina ollut se suurin ja kaunein. On käsittämätön kunnia saada edustaa Monspia vielä näillä ikävuosilla!"
Kysyttäessä, mitä uutta hän tuo Monspin kivenkovaan kattaukseen, Pietari hiljentyy pohtimaan vastaustaan.
"Olen itse jo melko vanha mc. Uskon, että tuon lähinnä tasapainoa ja fyysistä läsnäoloa." Hän puntaroi.
"En ole tekninen räppäri. Vahvuuteni ovat muilla osa-alueilla. Minulla on yksinkertainen, maanläheinen flow, sekä iän mukanaan tuomaa perspektiiviä. Olen kuitenkin valmis mihin tahansa rooliin minkä Kepe minulle osoittaa" Pietari summaa nöyränä.

Kun tapetille nostetaan Pietarin tulevaisuus Monspissa, Kiiskinen heittäytyy arvoitukselliseksi.
"Pietarin setti ei ole vielä täysin kunnossa. Hän harjoittelee kuitenkin päivittäin ja on todistanut omistautumisensa. Hänet tullaan näkemään lavoilla todennäköisesti jo loppukeväästä. Helsingissä, Turussa vai Tampereella, sitä on tässä vaiheessa hyvin vaikea ennustaa. Ja luultavasti hänet laitetaan jollekin festarille myös esiintymään,"
"Uskon että Pietari tulee lunastamaan Monspin häneen kohdistamat julkaisupaineet kesällä, tai viimeistään syksymmällä" Kepe lisää katsoen tiukasti silmiin. Suomiräpin Grand Old Man kättelee toimittajat, vinkkaa yhä valokuvaajille poseeraavan Pietarin mukaansa ja poistuu Stadionin parkkipaikalla odottavaan tilataksiin. Lehdistö jää vielä hetkeksi alueelle parveilemaan. Sitten keväinen Bollis hiljenee.

Kevin Hoyle, Reuters

Pietari Facebookissa

Julkaisut:
Luonnollisesti syntynyt mies (CD, 2002)
Tba (CD, 2012)

Tutustu:
Taikuri -kappale Youtubesta
Tupakkalakko -video Youtubesta

Kontakti: Monsp Records, info@monsp.com & 0415345395/Keijo
Keikat: Ramin Välitys Oy, info@raminvalitys.fi & 042857172/Mikko

AJANKOHTAISET MONSPIN JULKAISUT
14.03. Tommishock: Uhanalainen Muukalainen (CD)